کتاب خواندن برای کودک ، حس و حال عجیبی دارد که باید امتحانش کنید. وقتی با چشم‌های گرد شده از تعجب یا هیجان، به شما زل می‌زنند یا وقتی موضوعی را متوجه نمی‌شوند و بارها و بارها، یک سوال را تکرار می‌کنند، بدانید که درِ یک دنیای جدید را به رویشان گشوده‌اید. پس، میان در نایستید؛ با کودکان‌تان همراه شوید و دنیای قشنگی را برایش، به تصویر بکشید.


کتاب‌به‌دست‌ها بخوانند


  •   وقتی برای بچه‌ها قصه می‌گوییم، باید فن بیان‌مان را قدری تقویت کنیم. برای رعایت این جنبه، باید دقت کنیم که داستان، نه محاوره‌ای بیان شود و نه خشک و خشن تا عنصر جذابیت، در آن رعایت شود.
  •  بچه را با قصه همراه کنید تا کودک، داستان را درک کند و ارتباط عاطفی میان او و داستان، ایجاد و مفهوم قصه نیز منتقل شود.
  •  در قصه‌گویی، از ابزارها غفلت نکنید. گاهی، یک عروسک، جریان قصه‌گویی را برای فرزند شما، به‌کلی تغییر می‌دهد. استفاده از ابزارها، برای بچه‌های کوچک که توان خواندن و نوشتن ندارند، موجب می‌شود تصویرسازی ذهنی آن‌ها تقویت شود.
  •  در زمان قصه‌گویی، فقط گوینده نباشید؛ بلکه تلاش کنید میان داستان و کودک، ارتباط برقرار کنید. از او کمک بگیرید و بکوشید او، کاملا خودش را درگیر قصه بداند.
  •  قصه را طوری بیان کنید که مخاطب را تا پایان قصه همراه کند و گره فکری برای او هم ایجاد شود تا به هدف قصه برسید.
  •  اگر داستان، مفاهیم سختی دارد، شما آن را کالبدشکافی کنید.
  •  به یاد داشته باشید که قصه، برای بیدار کردن بچه‌هاست، نه خواباندن آن‌ها.
  •  متناسب با سن بچه‌هایی که قرار است برای آن‌ها قصه گفته بشود، قصه را انتخاب کنید؛ قصه‌های شیوا و روان.

    در این سن واژه‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است کتاب با داستان‌های کوتاه و جملات ساده برای کودک انتخاب شود و در عین حال به او واژگان جدیدی را بیاموزد. همچنین کتاب‌های تصویری که قابلیت بازی کردن را دارند نیز برای این گروه سنی مناسب است.
سخنرانان کارگاه

انتخاب کتاب مناسب برای کودکان» در مراسمی ابتدا در قالب پرسش‌هایی پیرامون ویژگی‌های کتاب خوب یا بد، تاثیر کتاب در رشد استعداد و خلاقیت کودک، در دسترس بودن کتاب‌ها، چه اندازه یک کتاب باید همه‌ی ویژگی‌های خوب را داشته باشد، قیمت کتاب، کیفیت کتاب از نظر جنس کاغذ و. از دیدگاه افراد حاضر و اطلاعات آن‌ها پیرامون آثاری که برای کودکان انتخاب و تهیه می‌کنند، آگاه شدند.
الهام رحمانی در این باره والدین را در زمینه‌ خرید کتاب به پنج دسته تقسیم کرد و گفت: والدین مستبد که انتخاب‌گر قطعی برای تهیه‌ی کتاب هستند و به نظر بچه توجهی ندارند، والدین سهل‌گیر که کودک را در انتخاب کتاب کاملاً آزاد می‌گذارند، والدین خنثی که نسبت به انتخاب یا خرید کتاب برای بچه‌ها بی‌تفاوت هستند، والدین ضد کتاب که ترجیح می‌دهند آن هزینه را صرف خوراکی یا اسباب‌بازی کنند و والدین دوستدار کتاب که حتما هزینه‌ای برای خرید کتاب در نظر می‌گیرند و خودشان اهل کتاب هستند و می‌خواهند عادت کتاب‌خوانی نسل به نسل منتقل شود، گروه‌های مختلف والدین در زمینه‌ی خرید کتاب هستند.

وظیفه‌ ما به عنوان بزرگ‌تر این است که با انتخاب کتاب مناسب، اطلاعات مناسب را به کودک ارایه دهیم. تاثیر کتاب در آینده‌ کودک بسیار مهم است. والدین به‌ویژه در گروه سنی الف» (5 تا 7 سال) حق انتخاب کتاب را برای کودک دارند تا بتوانند کودک را به سمت انتخاب صحیح کتاب هدایت کنند.
رخی از والدین ویژگی‌های منحصر به فرد خلاف واقعیت را برای کودکان‌شان در نظر می‌گیرند که باعث می‌شود انتظار از آن کودک بالا برود. یا در پی تحقق اهداف و آروزی‌های خودشان هستند و کودک را از مسیر استعدادش دور می‌کنند. مهم است ویژگی‌های کودک خودمان را بپذیریم و متناسب با آن برای او کتاب تهیه کنیم.

این عضو شورای کتاب کودک درباره‌ گروه سنی الف» و رشد انتزاعی زبان در این گروه سنی توضیح‌هایی ارایه و اظهار کرد: در این سن واژه‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است کتاب با داستان‌های کوتاه و جملات ساده برای کودک انتخاب شود و در عین حال به او واژگان جدیدی را بیاموزد. همچنین کتاب‌های تصویری که قابلیت بازی کردن را دارند نیز برای این گروه سنی مناسب است.

در این گروه سنی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نباید مجبور باشیم کتاب را تغییر بدهیم و باید آهسته آهسته به سمت کتاب‌هایی با جملات بلندتر برویم؛ چراکه انتخاب کتاب نامناسب می‌تواند تاثیر سوء داشته باشد.

نباید انتظار داشته باشیم قصه‌های قدیمی دوران کودکی خودمان حتما برای کودک امروز جذاب باشد. هر چند برخی از این آثار بازنویسی شده‌اند.

مثلا انتخاب

کتاب مناسب برای کودک یک ساله هم این روزها دغدغه خیلی از والدین شده.


ابتدا کتاب هایی را انتخاب کنید که تصاویری واضح، ساده و رنگی از چیزهایی داشته باشد که کودک هر روز در دنیای پیرامون خود می بیند. بهتر است هر صفحه، یک یا دو تصویر بدون جزئیات پیچیده داشته باشد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: نخستین کتاب ها، کتاب برای کودکان نوپا، کتاب برای کودکان.
کودک حتی از سه ماهگی نیز می تواند تا حدی در تصاویر دقت کند. از حدود دوازده ماهگی و با فراگیری کلمات بیشتر کودک کم کم می تواند در تصاویر پیچیده تر دقت کند. در نخستین مرحله، کتاب هایی را بخرید که حاوی اشعار خوب کودکانه باشد. این اشعار ممکن است خاطرات خوشی را از گذشته در شما زنده کند و احتمالا کتاب های جدیدی را نیز به شما معرفی نماید. اشعار کودکانه معمولا برای زمانی طولانی مورد پسند باقی می مانند بنابراین اگر کتاب چاپ های متعددی دارد، چاپی را انتخاب کنید که خوب صحافی شده و تصاویر جالبی داشته باشد.

کتاب هایی که تصاویر آن ها لبه متحرکی دارد که از سطح کتاب بالا می آید و برجسته می شود و دوباره در سطح کتاب می خوابد و تا می شود، کتاب هایی با صفحات نرم و قابل ارتجاع و مقاوم در مقابل چروک و پارگی، کتاب های سوت سوتک دار، کتاب های با صفحات محکم مقوایی و کتاب های قابل شست و شو، برای آشنا کردن فرزندتان با کتاب مناسب ترند، این کتاب ها باید محکم باشند تا دوام بیشتری داشته باشند.

کتاب برای کودکان نوپا

از هجده ماهگی به بعد می توانید کودک را با

کتاب قصه  ساده آشنا کنید. کتاب هایی را انتخاب کنید که در آن برای تفهیم قصه بیشتر از تصاویر استفاده شده باشد تا از کلمات. کودکان نوپا از گوش دادن به قصه هایی که عبارت های آهنگین و جالبی را بارها و بارها تکرار می کنند لذت می برند، حتی اگر واقعا نتوانند موضوع داستان را دنبال کنند.

بنابراین انتخاب

کتاب مناسب برای کودکان اهمیت زیادی دارد.

 



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها